« Home | Seu Jorge-Cru(2004) » | Back To The Future SDT(1985) » | Papa Dance(BONUS) » | Papa Dance-Poniżej krytyki (1986) » | Papa Dance-Papa Dance(1985) » | The Human League-Travelogue(1980) » 

Donnerstag, Mai 11, 2006 

Kapitan Nemo-The Best Of(1983-1989)



Poland,Warsaw/Warszawa 1983-1989

Kapitan Nemo(origin. Bogdan Gajkowski),belongs definately to the most original performers on polish new romantic/synthpop 80s scene.I can safely say,that he was the one who started playing this kind of music in Poland,before Papa Dance arrived.With his first official single Elektroniczna cywilizacja/Po co mówić o tym? he estabilished himself as innovator to polish audience.His music was raw and cold and I would compare it to The Human League in the beginning of their music career.During 80s he released two study albums,Kapitan Nemo(1986) and Jeszcze Tylko Chwila in 1989(this album has two versions,available also in english as In A Little While).This compilation merges all periods of his musical activity in 80s-the singles released before first album arrival like Słodkie słowo ,S.O.S dla planety and his most popular tune Twoja Lorelei(In my opinion the best period in his career),some recordings from Kapitan Nemo album with Videonarkomania that treats about 80s video hype in Poland and subtle tunes from In a Little While like Idę wciąż do ciebie and melancholic Nic się nie zmienia.Through 90s Kapitan Nemo has given up his solo career to create music for TV adverts.In 2002 he returned and released third studio album, Wyobraźnia(Imagination),which has rather nothing to do with previous recordings and offers industrial music(something closed to Nine Inch Nails accomplishments).

Dzis w cyklu zapomniane gwiazdy lat 80 odkopujemy Bogdana Gajkowskiego,rzecz jasna wraz z jego niesmiertelnym beretem,ktory dzis jest fetyszem na miare relaxow noszonych przez marsjan w filmie Piotra Szulkina "Wojna wszechswiatow".Ten niesmialy student anglistyki nie spodziewal sie calego pozniejszego splendoru jaki nan splynie,gdy na poczatku lat 80 wydal jeszcze pod wlasnym nazwiskiem dla Tonpressu singiel Dzieci muzyki / Będzie niedziela.Po krotkim okresie przez ktory prowadzil pierwszy podobno w Polsce zespol soulowy Magiczna Maszyna,zdecydowal sie na kariere solowa pod pseudonimem Kapitan Nemo-i tu zaczyna sie to,co weszlo juz na stale do kanonu polskiej historii muzyki rozrywkowej.Przepelnione zimnymi i oszczednymi elektronicznymi brzmieniemi Elektroniczna cywilizacja,S.O.S. dla planety byly prawdziwym przelomem na polskiej scenie muzycznej i od razu staly sie czestymi goscmi na listach przebojow(min trojki),a nagrania umieszczone na singlu Zimne kino / Twoja Lorelei osiagnely status kultowy.Dzis mozna sobie jedynie zadawac pytanie,dlaczego ogromna wowczas popularnosc singli nie doprowadzila do powstania albumu.Albumu ktory mialby duze szanse na stanie sie najwiekszym osiagnieciem polskiego synthpopu.Miast tego w 1986 roku swiatlo dzienne ujrzal LP pod nazwa Kapitan Nemo,juz nie tak oryginalny choc rownie przebojowy z nagraniami takimi jak Videonarkomania traktujaca o owczesnej manii video,oraz nastrojowym,zawierajacym fantastyczna partie saksofonowa,moim zdaniem najbardziej romantycznym obok Oceanu wspomnien polskim nagraniem- Barem Paradise.Kapitan zakonczyl dekade lat 80 albumem Jeszcze tylko chwila,ktory ukazal sie takze po angielsku jako In a Little While.Na tym chyba najslabszym wydawnictwie widac ze Kapitan stosuje nieco oszczedniej syntezatory,stawiajac na brzmienia gitarowe-zwiastun przyszlych poszukiawan muzycznych.Lata 90 Bogdan Gajkowski spedzil wlasciwie w calosci poswiecajac sie komponowaniu muzyki ilustracyjnej na potrzeby reklamy,i choc w 2002 roku powrocil albumem Wyobraznia ,to mysle ze wiekszosc fanow pamieta go glownie jako niepoprawnego romantyka,ktory z zawadiacko przechylonym beretem na glowie spiewal o boskiej Lorelei,niespelnionych romansach i tancerkach od Degas...

W przygotowaniu znajduje sie Bonus,w ktorym chcialbym umiescic kilka teledyskow kapitana,oraz nagrania ktore nie znalazly sie na powyzszej kompilacji.Jesli ktos posiada jakies materialy ktorymi chcialby sie podzielic to niech smialo pisze w komentach lub na maila musicaltravelogue@o2.pl

Track Listings:
1.Słodkie słowo/Sweet Word
2.S.O.S. dla planety/Planet S.O.S.
3.Elektroniczna cywilizacja/Electronic Civilization
4.Zimne kino/Cold Cinema
5.Twoja Lorelei/Your Lorelei
6.Bar Paradise
7.Samotność jest jak bliski brzeg/Lonelyness Is Like A Near Shore
8.Wideonarkomania/Video Addicted
9.Najbliższy czas/Nearest Time(instrumental)
10.Kurs tańca/Dance Course
11.Idę wciąż do ciebie/I Come To you
12.Do ciebie wołam/I Call You
13.In A Little While
14.Zawsze kochaj mnie/Always Love Me
15.Nic się nie zmienia/Nothing Changes
15.To jest kłamstwo/It's A Lie

Cheers

YESSSSSS!!!!!!!!!!Thank you!!!

Nie wiem dlaczego, ale mi zawsze on z wyglądu kojarzył się z Philem Oakey :D

Ale Phil nie nosil beretu i to go w moich oczach calkowicie dyskredytuje:D

ten beret wyglądał jak długa grzywa Phila :): D
ale składanka jest naprawdę the best, także mam to na CD. Poza tym jak byliśmy na kolonii w Sopocie w 1984 roku, to deptakiem szedł facet tak ubrany (beret na bok plus długi płaszcz-kurcze w taki upał!) - i jeden z kolonistów powiedział: o, kapitan Nemo idzie :)... A MOŻE TO BYŁ ON?!!!:)

Wyobraźnia industrialna? :|
Słuchałem tej płyty swego czasu i zapamiętałem raczej jako balladowe smuty, muzycznie połączenie archaicznych klawiszy i jakichś akustyków? Może skleroza zaczyna się odzywać, ale NIN? Naprawdę.

Tak w ogóle fajne miejsce. Pozdro.

Ja tez sluchalem tej plyty jakis czas temu wiec troche sie zatarlo,ale wg mnie byly tam kawalki ciezsze mi wlasnie kojarzace sie z industrialem.Moze zasugerowales sie rzewna ballada "Zabierasz moje sny?"

Słuchałem raczej całości, ale może. Mniejsza z tym, raczej nędzny ten powrót. Nie to co "Milion fanek" hehe.

Dobrze by było, gby znalazły się strony B z singli Kapitana Nemo: "Po co mówić o tym" czy utwory z trzeciego LP "In a Little While". Z teledysków mam tylko "Twoją Lorelei", ale jeśli byłaby potrzeba mogę wrzucić.

Pozdrawiam!

Niestety nagrania ktore wspomniales sa ciezko osiagalne,min przez to ze ukazaly sie jedynie na winylu tak jak np B-side singla Bar Paradise,Wynurzenie.Moge obiecac ze jak tylko zainwestuje w adapter to zakupie te pozycje z fonoramy i umieszsze na blogu.Podobnie ma sie sprawa z plyta Jeszcze tylko chwila/In A Little While.Bogdan odgrazal sie swego czasu w wywiadach,ze w przeciwienstwie do plyty Kapitan Nemo,posiada wszystkie prawa do swojego ostatniego krazka i bedzie sie staral wydac na CD.Minelo lat kilka i to wlasnie Kapitan Nemo jest dostepny na CD,a In A Little While ani widu,ani slychu:(Musze przyznac,ze nie spotkalem sie w necie nawet z ripem tego vinyla.
Dzieki za dobre checi,mam juz ten teledysk,brakuje reszty.Robiac wstepny research znalazlem w sieci sume kontrolna plytki Kapitan Nemo,dla zainteresowanych podaje:ed2k://|file|Kapitan.Nemo-Kapitan.Nemo(Reedycja2003)[ape]by.kz1111[velvetundergroundforum.com].rar|295790241|559B88BF1D57E3E3A45207F5DC6F6A2E|h=ZUN3Z5GSFIHB2PQ6ONIKU7X7JCT4BO3T|/ Gdyby komus udalo sie sciagnac(u mnie niestety osiol po najnowszych updateach systemowych sie obrazil i ciagnie bardzo malo albo nic),bylbym wdzieczny za konwersje do mp3 o jakims przyzwoitym bitrejcie i umieszczenie na ktoryms z serwerow,a ja obiecuje ze zapodam plytke na bloga i opatrze w stosowny opis.
pozdro

Też mam tą płyte :D To dobra strona powrotów gwiazd, że różne stare nagrania sa remasterowane, wznawiane na CD, w TV pokażą czasem jakiś teledysk itp.
Byłam dwa razy na koncercie Kapitana Nemo, jakieś trzy czy cztery lata temu i muszę powiedzieć, że Pan Kapitan trzyma fason :D Z tego co pamietam, prawie wszystkie piosenki grane na koncercie to były jego stare hity. Inaczej brzmią co wcale nie znaczy gorzej, zreszta aranżacjami zajmował się sam Procesor Plus, bity są po prostu mocniejsze :) I zabawa fantastyczna. Oj tak! Lorelei to kultowy utwór!! :8
Kapitan bez wątpienia reprezentuje dużo wyższy poziom niż Papa Dance - pomimo mojej ogromnej sympatii do nich to również podzialm zdanie, że ich nowe kawałki są kiepskie. Niestety w większości przypadków takie come backi się nie sprawdzają...Jednak największa żenada to oczywiście jest w wydaniu Kombi - czysta komercja; zupełnie się skompromitowali. ONA się rozpadło więc trzeba było się zająć odgrzewania starych przebojów - robiąc z nich tandete - widać jest im wszystko jedno :/

Dzięki za pierwszy Papa Dance - paru piosenek z tej płyty nie słyszałam wcześniej.
pozdrawiam:)

That's a great story. Waiting for more. »

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you! »

Mam tylko parę utworków Kapitana Nemo. Szczególnie podoba mi się brzmienie analogów ;)
Posiada ktoś może jakieś informację na temat syntezatorów, na jakich stworzył brzmienia np. w utworze "Twoja Lorelei"?
...jeżeli oczywiście takowe informacje są gdzieś dostępne ;)
Pozdrawiam.

Kommentar veröffentlichen